Alla inlägg under december 2010

Av Sussie - 29 december 2010 17:45


Fick en liten vink igårkväll om att det ekar tomt i bloggen...

Kan ju inte påstå att det funnits en tanke åt bloggen i dessa juletider heller.

Har verkligen varit full fart varenda dag. Barnen har ju varit sjuka, så vi har inte kunnat göra mycket annat än att vara hemma. Varit sparsamt på utevistelse fronten, och bara ett fåtal besökare har vågat sig hit.


Hur som helst har finaste Elza varit hemma, och det har förstås inneburit en hel del häng med henne. Hon besitter förmågan att alltid få alla runt omkring henne att må bra, inklusive mig så klart. Hon är en sån som man vet att man aldrig behöver tvivla på. Det är henne jag ringer först av alla, oavsett om det är på gott eller ont. Det finns hur mycket som helst att skriva här om fröken E, men det finns risk för att hon blir för mallig. ;)


Har hunnit med rätt mycket dom sista dagarna.

Idag har jag skjutsat Simon och tre kompisar till Kiruna flygplats. Dom är nu nere i Stockholm, och åker i morgon vidare till Tyskland.

Dom firar nyårsafton i Düsseldorf på Sensation white. Säkert jättekul!

Nu väntar en efterlängtad dejt i morgon, en lugn och mysig nyårsafton på Fredag, och ett 27 års kalas på Lördag. Jag hoppas att mina juveler snart är friska. Längtar efter att gå på badhuset med dem, vara ute och åka pulka/bob, och att spontant kunna åka och dricka kaffe och ha playdejt med våra kompisar.


Nu kommer strax barnens morfar. Ska göra ett ryck med dammsugarn innan dess.


Tack för titten!

Av Sussie - 24 december 2010 19:49


Julaftonen har varit helt underbar såhär långt.

Vi tog en lång sovmorgon, och kom inte upp fören vid tio tiden.

Upptäckte igårkväll att småbarnen fått prickar på magen och ryggen, och i morse stod det klart att det var vattkoppar. Båda två ser ut som små prickigkorvar.

Drog igång med lite städ, och åkte sedan ut på mission; paketutdelning.


Därefter har dagen bara bestått av fullständigt julfirande. God mat, julkalle och sedan kom tomten på besök. Ebba var livrädd och skrek, tills jag tog henne i famnen och bar henne fram till granen, dock mot hennes vilja. Snabbt insåg hon att den där tomten var ju en trevlig prick.. Han hade ju tänkt att ge henne ett helt berg med julklappar. Elias var så glad. För honom är julafton och tomten årets höjdpunkt. Han har längtat i veckor efter just denna dag. Barnen har fått mycket julklappar, både från oss, farmor, mormor och morfar men också från några av mina vänner. Tack så jättemycket till er. :)


Själv har jag faktiskt också fått ett par klappar idag. Fler än jag hade förväntat mig faktiskt, och det var ju roligt. Fick en slant av pappa också. Dels fickpengar till våran utlandsresa nu i februari, men också handpenning till en resa åt mig och Elias.

Tack snälla!


Nu har Liam gått och sova, efter en lång och intensiv dag.

Elias sitter och spelar ett nytt spel på PS3 och Ebba bygger ett pussel och klär av och på sina dockor. Jag ska snart göra kväll för dom också. Blir skönt att få bädda ner sig i soffan med den nya härliga pläden, och bara vara. Bättre julaftonskväll kan det ju inte bli.


Må så gott, och riktigt god jul till er alla!

Av Sussie - 24 december 2010 00:37


Just idag har dagen bestått mest av bara kaos!

Det har varit fullt upp minst sagt. Julstök och julhandel.

Var en sväng nere på kicks och köpte några julklappar åt mig själv.

Tanken var från början ett par örhängen, men det slutade med att jag kom ut med en påse full i grejer. Sved i plånboken vill jag lova, men det är jag värd efter allt slit och stress under julen.


Nu ligger klapparna under granen, och barnen har väl somnat nu för bara en kort stund sedan. Både Elias och Ebba har smugit ner ett par gånger för att se efter om tomten varit här med klapparna. Mycket riktigt, nu har han det! :)


Dagen har förrutom julstress bestått av en hel massa tankar och funderingar, precis som rubriken i detta inlägget lyder. Dels så är det jobbigt kring jul då det är många som förväntar sig en massa saker. Jag vet att vi inte kan vara på alla ställen, och att vi ibland prioriterar fel. Men just nu är jag i princip ensam om att dra runt det här hushållet och allt runt omkring, och även om jag vet att det finns dom som anser att jag borde göra bättre ifrån mig, så klarar jag inte av det just nu. Jag kan inte hoppa in för någon annan. Jag syftar naturligtvis på något särskilt, men jag väljer att inte outa det för alla som läser, då det är många berörda. Vet bara att det finns de som verkar tro att jag klarar av hur mycket som helst, och är någon sorts supermänniska vars duracell batteri aldrig tar slut. Så är det verkligen inte! Jag vill så gärna, men jag kan inte täcka upp för andra hela tiden, även om jag förväntas göra det. Skulden läggs annars på mig.  Jag går runt med dåligt samvete, och det ska jag inte behöva göra känner jag.


Nu till något roligare. Imorgon, eller nej förlåt idag är det JULAFTON!

Det är barnens julafton, och vi ska göra som vi alltid gjort, barnen får en julklapp som tomten delar ut vid sängen redan på morgonen. Sedan äter vi en ordentlig julfrukost, och bastar, duschar och badar. Sedan kommer våra nära och kära som ska dela julaftonen med oss. Jul kalleanka, god mat och julklappar. Avslutningsvis sitter vi väl som en hög i soffan och myser med godis, frukt och annat gott tills ögonen nästan säckar ihop av trötthet. Jag ser verkligen fram emot det, även om det innebär att man får vara passupp åt alla för en dag. Det är ju sånt jag är bra på, och sånt jag tycker om (när jag själv får välja det.)


Nu ska jag betala bort månadens räkningar, sedan lägga mig och försöka ladda upp batteriet som för tillfället går på sparlåga. GOD JUL!!!

Av Sussie - 23 december 2010 00:55


...före dopparedan!

Idag har jag fått mycket gjort. Jag har varit nere på stan med Sanna.

Hittade nu dom sista julklapparna åt Roberts dotter Sara, och en liten julklapp åt mig själv förstås. Sedan köpte jag en sak till, en sak som kommer att göra någon väldigt glad. Åh vad jag älskar att göra andra glada... finns inget som går upp emot det!


Ikväll har jag varit och hjälpt Sofie i nya lägenheten. Vi fick mycket gjort. Det kändes skönt när jag åkte hem sedan. Jag vill ju alltid hjälpa alla, ställa upp på alla, och vara schyst mot alla. När jag kan göra det, så gör jag det.


När jag kom hem möttes vi i dörren innan Robert skulle åka på jobbet.

Tråkigt att vi går om varandra, men i morgon blir det en heldag tilsammans.

Vi ska julstöka. Julhandla, slå in dom allra sista klapparna, och umgås hela familjen.


Nu dags att knoppa, har haft ett intressant och givande samtal med en mycket intressant människa ikväll, och det kommer jag att leva länge på. Jag har fått otroligt många goda råd, och tips inför framtiden. Tusen tack till dig J.


Godnatt med er, och GOD JUL!!!!

Av Sussie - 22 december 2010 13:53


Om det råkar vara så att han faktiskt finns, eller att han har någon snäll nisse på uppdrag som av någon händelse råkar ramla över det här inlägget...


Det här är vad jag önskar mig.



  

Av Sussie - 22 december 2010 00:58

1. Värsta känslan?
Värsta känslan är när man inser att man inte är mer än människa, att man inte kan dela på sig, inte kan hjälpa alla, och hur mycket man än vill vara alla till lags, så går det inte.


2. Bästa känslan?

När jag kämpat hårt för något, och sedan ser resultat. Det gäller allt, enkla vardagliga saker som diskberget som ibland håller på att ramla över diskbänken, men också saker som man under lång tid jobbat för. Samt att vakna upp varje morgon, och mötas av ett skratt från spjälsängen framför mig. Min solstråle. Bara vetskapen om att jag har satt tre fullt friska, och helt perfekta barn till livet. Det är den bästa känslan.


3. Din första tanke när du vaknar?

Slänger mig upp, kollar snabbt på klockan. Så första tanken bör väl rimligtvis vara; Vad är klockan?

 

4. Vilken ringsignal har du på din mobiltelefon?

Har ingen speciell ringsignal, någon av de som fanns i telefonen när jag fick den ny. Har i regel alltid ljudlöst, och hör ändå inte att den ringer.


5. Har du någonsin varit kär?

Ja, jag har haft den förmånen. Och bäst av allt, jag är kär!


6. Vad har du på väggarna i ditt sovrum?

Liams tavlor, en sänglampa som hänger ovanför spjälsängen, och en gudomlig fondvägg.


7. Vad har du under sängen?

Damm, och inte helt omöjligt någon gammal snus, som råkat hamna där istället för där den skulle vara, i soptunnan!


8. Ser på?

Dem jag möter. Gärna bra filmer, och spännande dokumentärer.


9. Lyssnar på?

Jag lyssnar gärna på intressanta människor, som har något att berätta, mina vänner, och på bra musik.


10. Skriv nått smart!

Är ju inget ljushuvud så... Jag passar! ;)


11. Om du fick träffa vem du ville död eller levande, vem?

Jag skulle gärna haft en chans att träffa min mormor, som gick bort i cancer för snart tio år sedan. Hon var en mycket fin människa. Sedan har jag några andra nära och kära som med åren har försvunnit. Det var mycket som aldrig blev sagt.


12. Vad gör dig galen?

Det finns många saker som kan göra mig galen. Men det allra värsta är min egen otålighet, min rastlösa personlighet som orsakar fullkomligt kaos i huvudet.


13. Vad vill du bli när du blir stor?

Ska jag måsta passa igen? Jag vet ännu inte riktigt vad det är jag vill bli. Jag hoppas iallafall att jag blir äldre, klokare och att jag fortsätter att få vara frisk och att jag får vara fullt fungerande, så att jag kan förverkliga alla mina drömmar.


14. Hur skulle dina vänner beskriva dig?

Jag vet faktiskt inte! Men jag tror att dom flesta som känner mig vet att jag är ganska enkel. Inga krusiduller.


15. Vilket är ditt lyckligaste ögonblick?

Lyckligaste ögonblicket någonsin är förstås när mina barn kommit till världen. Först då det verkligen gick upp för en att det faktiskt var ett litet liv som växte inuti min kropp, och sedan vid det tillfället då de föddes.


16. Vad skulle du vilja förändra med dig själv?
Klart att det alltid finns saker man kan förändra/förbättra eller helt ta bort, men om jag gjorde det så vore jag ju inte jag!? Korrekt? Jag skulle kunna göra nåt åt karaktären, snarare bristen på karaktär, och då gäller det mina osunda vanor, min otålighet, och mitt humör. haha!


17. Vilken kroppsdel klarar du dig utan?

Gallblåsan. Den har bara varit till besvär sista tiden.

 

18. Vilken superhjältekraft vill du ha?
Jag skulle vilja kunna läka/hela människor.


19. Vad är du beroende av?

Jag är sjukt beroende av att ha någon riktigt nära mig. Helst inpå skinnet. Min man klagar över att jag är för närgången, särskilt när vi sover, men också annars. Sen har jag ju min last, med snus. En lite rolig grej är ju då Anders, min bästa vän Sannas andra hälft. För det första, han är orsaken till att jag snusar idag (lång historia) men han brukar reta mig när jag är där och hälsar på. Han räknar antalet utlagda snusar på locket, och tror sig där kunna avgöra hur lång tid jag varit där. Lustig kille, den där Anders! ;)


20. Vem/Vilka läser detta?

Jag vet ett tiotal som följer bloggen, men resten är för mig helt främmande. Lite av tjusningen med bloggandet! :)

Av Sussie - 21 december 2010 20:04


Jag brukar kunna ha tålamod, och vänta på saker när jag vet att det leder till något gott i slutändan. Men den här väntan är evig....det kommer aldrig att förändras, eller leda till något gott. Vill bara komma bort ett tag. Göra något annat.

Blir eventuellt en liten tripp ner till Umeå och Elza i slutet av Januari.

Hade suttit helt rätt.


Godnatt.

Av Sussie - 20 december 2010 22:02


Det har varit en riktigt bra dag idag.

Började med att försova mig, och vaknade klockan 11 när Robert och Liam kom upp från sovrummet och väckte oss. Jag och Ebba sov i soffan, efter att hon kommit ner och väckt mig halv fyra i morse. Hoppade i duschen, slängde på mig en snabb make up, och stack sedan ner till Gällivare och hämtade upp Mikaela.


Vi har gjort stan i flera timmar. Köpt färdigt dom sista julklapparna, fikat och uppdaterat oss om det senaste. Hur kul som helst, som alltid!

När jag sedan skjutsat henne "hem" så åkte jag och lämnade Lindas julklapp.

Hade tur att hon var inne i stan, hade blivit lite långt att åka ut till Tjotti tur och retur för att överlämna ett paket. Därefter styrde jag hemåt, till barnen.

Vi har lekt och busat, medan Robban varit med Elias på badhuset.


Nu ikväll har jag varit hos Sanna. Överlämnat julklappar där också.

Så otroligt kul att träffa dem igen, efter den lilla semstern.


Har kommit hem för en halvtimme sedan... Full fart hela dagen.

Gillar när det händer saker, så julen är definitivt my cup of tea! ;)

Hörde Mika säga dom orden idag. De klingade bra, så nu lånar jag dom!


Ska ta och lägga mig i soffan under mysfilten, och bara vara..


Ovido - Quiz & Flashcards